Czym są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?
Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne służą kształtowaniu i rozwijaniu kompetencji emocjonalnych i społecznych, a więc umiejętności rozpoznawania i panowania nad swoimi emocjami, ale także odczytywania emocji innych i adekwatnego zachowania się w danej sytuacji społecznej.
Dla kogo są przeznaczone?
Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne przeznaczone są dla dzieci i młodzieży przejawiających trudności w funkcjonowaniu społecznym. Na zajęcia kierowani są uczniowie, którzy posiadają zapis w opinii o konieczności objęcia ich taką formą wsparcia, ale także uczniowie z problemami adaptacyjnymi, nieśmiali, mający trudności w nawiązywaniu relacji z rówieśnikami, agresywni, z obniżoną samooceną, z brakiem motywacji do nauki, z nieumiejętnością radzenia sobie z trudnymi sytuacjami, z depresją, po sytuacjach traumatycznych, w trakcie kryzysów rozwojowych, przejawiający zachowania destrukcyjne czy ryzykowne.
Kto tworzy grupę?
Grupę tworzą dzieci lub młodzież ze zbliżonymi trudnościami oraz podobnym wieku. Zajęcia są prowadzone w grupie liczącej do 6 uczestników. Istnieje możliwość pracy w mniejszej grupie lub pracy indywidualnej. Czas trwania zajęć wynosi 50 minut. Może zostać wydłużony lub skrócony ze względu na możliwości dziecka (trudności w koncentracji uwagi, nadmierne pobudzenie lub wyciszenie w danym dniu).
Jakich umiejętności nauczy się moje dziecko?
• Umiejętność podejmowania decyzji.
• Umiejętność wyznaczania celów.
• Umiejętność radzenia sobie ze strachem, lękiem, wstydem.
• Umiejętność radzenie sobie z odrzuceniem, z presją grupy.
• Umiejętność samodzielnego działania.
• Umiejętność przyjmowanie perspektywy innych, empatii.
• Umiejętność efektywne działanie w sytuacjach konfliktowych.
• Umiejętność radzenia sobie z porażką.
• Budowanie adekwatnego obrazu własnej osoby (mocne i słabe strony, akceptacja swojej indywidualności, odrębności, tożsamości),
• Rozpoznawanie emocji/uczuć własnych i innych osób, identyfikowanie emocji wywołanych sytuacją, pragnieniem,
• Panowanie nad emocjami, wyrażanie emocji/uczuć w sposób akceptowany społecznie,
• Komunikowanie emocji,
• Rozładowywanie emocji,
• Samokontrola, ocena własnego zachowania (przyczyn, skutków), praca nad sobą,
• Rozumienie zachowań/sytuacji społecznych, przyjmowanie perspektywy innych, przewidywanie zachowania innej osoby,
• Skuteczne współdziałanie w zespole, funkcjonowanie w grupie