By móc zdrowo i samodzielnie funkcjonować w codziennym życiu, trzeba posiadać tak zwane umiejętności społeczne. Są one bardzo cenne - sprawiają, że człowiek potrafi pracować w grupie i rozwiązywać problemy bez uciekania się do agresywnych, nieakceptowanych społecznie zachowań.
Cele zajęć TUS:
Celem zajęć jest poznanie przez dziecko między innymi umiejętności takich jak:
• Rozpoznawanie emocji swoich i innych w poszczególnych sytuacjach
• Zrozumienie pojęcia „złość” i jej wyrażanie
• Jasne wyrażanie swojej opinii
• Znajomość reguł społecznych, uświadomienie istnienia granic między ludźmi
• Nauka stawiania swoich granic i szanowanie granic innych
• Analizowanie i interpretowanie zachowania innych ludzi
• Nauka rozpoznawania sytuacji, w której powinniśmy prosić o pomoc
• Odpowiednie do sytuacji reakcje emocjonalne (np. śmiech, gdy jest wesoło, płacz, gdy odczuwa się smutek)
• Rozpoczynanie rozmowy z innymi ludźmi
• Kształtowanie umiejętności współpracy w grupie
• Poznanie znaczenia słowa „asertywność”
• Aktywne słuchanie
Jak długo trwa TUS i dla kogo jest przeznaczony?
Aby dziecko mogło wykształcić nowe kompetencje, a następnie potrafiło je wykorzystać potrzeba minimum od 8 – 12 tygodni treningu.
Długość treningu zależy od indywidualnych potrzeb i umiejętności dziecka. Czas trwania jednych zajęć TUS w zależności od wieku dziecka to od około 40 minut do 90 minut (w zależności od wieku dziecka). Zajęcia powinny odbywać co najmniej raz w tygodniu.
Grupy są dostosowane do wieku uczestników, to znaczy że dzieci w grupie są w podobnym wieku. Im młodsze dzieci tym grupa jest mniejsza (4-6 osób młodsze dzieci, starsze 8-10 osób).
Trening Umiejętności Społecznych, czyli TUS jest szczególnie istotny dla tych dzieci, którym trudniej nawiązywać relacje.
Skorzystają na nim zwłaszcza dzieci i młodzież, które:
- są „nieśmiałe” lub mało asertywne;
- mają problem z opanowaniem emocji lub są nadpobudliwe;
- mają ograniczone kontakty społeczne, gdyż na przykład nie chodziły do przedszkola, nie mają rodzeństwa lub często chorują
- mają trudności z koncentracją, pamięcią, uczeniem się, dysleksją, dysgrafią, dyskalkulią
- ADHD, Autyzmem, zespołem Aspergera
- trudnościach w budowaniu satysfakcjonujących relacji społecznych
Korzyści z uczestnictwa w grupie.
Dzięki uczestnictwu w grupie dzieci nabywają zdolności w stosowaniu umiejętności społecznych. Lepiej rozumieją swoje uczucia, potrzeby, a także rówieśników. Mają większe predyspozycje aby przyjąć asertywną postawę pozwalającą zadbać o swoje potrzeby i uszanować potrzeby innych. Lepiej radzą sobie w trudnych sytuacjach, mają większą odwagę podejmować nowe wyzwania, reagują adekwatnie do sytuacji. Potrafią nawiązywać i podtrzymywać satysfakcjonujące relacje rówieśnicze.